PSX/LIBCRYPT

Autor:        

Identifikácia:
    Aj keď originálne média pre Playstation sú čierne, nie je identifikácia v tejto farbe. Ale na prvý pohľad je poznať, že sa jedná o originál. Nie je bohužiaľ pravda, že k vyriešeniu ochrany, stačí použiť čierne médium CD-R. Nemá to ani nič spoločného s odrazivosťou Playstation však berie veľmi často len CD-R (CD-RW prečítajú len niektoré, ktoré boli vybavované jeden čas náhradnými Sony CD mechanikami) a často len niektoré. Veľakrát záleží aj na rýchlosti nahrávania.

Stupeň náročnosti skopírovania: lebky_psx_libcrypt

Ako to funguje:
    CD-čka pre Playstation majú dve štandartné ochrany proti kopírovaniu. Hneď na začiatku CD je päť sektorov, ktoré, podobne ako u DVD, identifikujú oblasť. Mali by zabrániť prehrávaniu japonských hier na mechanike určenej napríklad pre európsky, alebo americký trh. Druhou ochranou sú poškodené sektory. Oficiálnou ochranou, ktorá sa u Playstation diskov vyskytuje od roku 1998 je Libcrypt. S príchodom CloneCD však stratila zmysel. Používa totiž digitálnu identifikáciu uloženú v subkanáloch a skladá sa z 16 bitového kľúča. Podobne ako SafeDisc aj Libcrypt existuje v niekoľkých verziách, ktoré sa objavovali postupom času: LC-1, LC-2, LC-3 a LC4 (tento je vlastne LC-3, ale obsahuje niektoré extra rutiny a niekoľko ďalších *.exe súborov). Prvou hrou, ktorá túto ochranu mala bola MediEvil. Libcrypt funguje ako veľa ďalších ochrán. Najprv si z CD prečíta potrebné informácie zo subkanálov a výsledok potom použije ako parameter pre dekódovanie programu na CD. Je logické, že keď výsledok nieje taký, aký má byť, k dekódovaniu nedôjde.

Ako urobiť zálohu:
    Aby Vám kópia na Vašej Playstation vôbec fungovala, musíte si pre ňu zohnať tzv. MOD chip. K vytvoreniu kópie sa potom doporučuje použiť CloneCD so zapnutým čítaním subkanálov v dátovej oblasti aj v audio oblasti (ale niekedy sa podarila urobiť funkčná kópia len vtedy, keď toto bolo vypnuté) a pri zápisu nenechať opravovať dáta v subkanáloch. PSX hry sa vyrábajú pre PAL aj NTSC. K prevodu je nutné použiť externý program. Niektoré hry ale kontrolujú prítomnosť MOD chipu. U nich je pred vypálením tiež potrebné použiť externý program. Pre úpravu väčšinou slúži image súbor z programu CDRWIN (teda s príponou) bin. Playstation je nejakým spôsobom háklivý aj na rýchlosť napaľovania (to je ale skôr záležitosť konkrétnej napaľovačky a média). Údajne sú najlepšie tieto (poradie podľa spoľahlivosti): 2×, 8×, 12×, 1×. Ako záložné médium sa vyplatí voliť vždy tie značkové. U starších modelov Playstation šlo použiť tiež tzv. swap trik. Ten spočíval v tom, že ste vložili najprv originálne CD, a to potom po nabootovani vymenili za kópiu. Libcrypt v ktorejkoľvek verzií pokorí CloneCD so zapnutým čítaním subkanálov.

     Nastavenia pre Clone CD sú uložené v súbore *.CPP:
nastavenia_psx_libcrypt